آب آزاد

پایگاه دانش

آب موجود در روغن یک آلاینده تقریبا نامرئی است که اثرات مخرب جدی بر کارایی سیستم دارد. آب در روغن به شکل‌های مختلفی وجود دارد، مانند آب آزاد،‌ محلول و امولسیون.

فیلتر

آب توانایی روغن را برای روان‌کاری کاهش می‌دهد که منجر به دمای کارکرد بالاتر و در نتیجه تخریب روغن مانند تولید محصولات جانبی اکسیداسیون، رزین و وارنیش می‌شود. همراه با ذرات میکرونی، محصولات تخریب روغن مسئول ایجاد ریز حفره micro-pitting بر روی سطوح قطعات می‌باشند.

 

یکی دیگر از اثرات شناخته شده آب در روغن، خوردگی است. اگر آب موجود در روغن به طور موثر حذف نشود، طول عمر تجهیزات به سرعت کاهش می یابد.

 

گذشته از سیستم‌هایی که مستقیما با بخار و آب در تماس هستند،‌ مانند توربین‌های بخار و موتورهای کشتی، بسیاری از سیستم‌های روانکاری دیگر نیز می‌توانند آلوده به رطوبت باشند.

 

گاهی در برخی از نمونه‌های روغن آب دیده می‌شود چرا که در پایین بطری نمونه جمع می‌شود یا شفافیت روغن را کاهش می‌دهد. حجم کم آب را فقط با آنالیز روغن می‌توان تشخیص داد. ولی نکته مهم در پایش وضعیت آب در روغن این است که نمی‌توان به تست‌های آزمایشگاهی بسنده کرد و باید شواهد عملیاتی دیگری را نیز مد نظر داشت.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.