آب محلول

پایگاه دانش

در برخی کاربردها به عنوان مثال توربین‌های بخار، صنایع دریایی، فولاد و کاغذ، ورود آب به روغن یک مشکل اساسی است و حذف آب از روغن می تواند به یک مساله حیاتی تبدیل شود.

فیلتر

به منظور جلوگیری از ته‌نشین‌شدن بیش از حد آب آزاد در یاتاقان ها و چرخ دنده ها، روغن های خاصی با قابلیت معلق‌نگه‌داشتن آب ساخته شده‌اند. بطور مثال روغن‌های مخصوص ماشین آلات تولید کاغذ.

آب می تواند به دو روش در روغن حل شود:

  • معلق و بسته شده تا سطح نقطه اشباع روغن (معمولاً بین 200 تا 600 ppm آب، بسته به نوع روغن)
  • امولسیون ها – آب معلق کلوئیدی در سطوح بالاتر از نقطه اشباع

برای حفاظت بهینه از اجزای ماشین، محتوای آب نباید از ۳۰ درصد نقطه اشباع تجاوز کند. امولسیون های آب/روغن عمدتاً به دلیل نیروهای برشی در ماشین آلات به وجود می آیند. بطور مثال در پمپ ها، دنده ها و شیرها.

مشکلات ناشی از آب امولسیون شده مشابه مشکلات آب آزاد مانند خوردگی، کاویتاسیون، میکرو حفره و تخریب روغن است. روغن تخریب شده فقط می‌تواند بصورت ضعیف آب را جدا‌کند، زیرا محصولات اکسیداسیون (اسید، آلدئیدها، کتون ها) قطبی هستند و قطرات آب را در خود محصور کرده و مانع  از ادغام قطرات و جدا شدن توسط نیروی گرانش می شوند.

سیستم‌های CJC® Filter Separators و CJC® Desorbers آب را حذف می کنند. Desorber ها برای انواع روغن که با آب امولسیون ایجاد می کنند استفاده می‌شود، در حالی که Filter Separator برای انواع روغن‌هایی استفاده می شود که اجازه می دهد آب توسط گرانش جدا شود.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.