۵ انگاره‌ اشتباه درباره وارنیش!

پایگاه دانش

موضوع داغ این روزها در صنعت روانکاری که بیش از هر چیز دیگری در مورد آن سوال پرسیده شده است وارنیش است. از کمپرسور گرفته تا توربین گاز، هیدرولیک تا گیربکس، به نظر می رسد همه در مورد لاک صحبت می کنند. متأسفانه، بخشی از اطلاعات ارائه شده توسط افراد یا شرکت هایی با نیت خوب اما نادرست، به بهبود وضعیت کمک نمی‌کند. بنابراین به تعداددی از انگاره‌های اشتباه ولی رایج در صنعت در مورد وارنیش می‌پردازیم.

فیلتر

وارنیش به عنوان یکی از مخرب‌ترین آلاینده‌های روغن در صنعت ظاهر شده است. درست مانند آلودگی گرما، ذرات و رطوبت، وارنیش به عنوان یک آلاینده به اصطلاح نرم عمل می کند که به شدت بر روانکاری و قابلیت اطمینان دستگاه تأثیر می گذارد.

مسئله اصلی این است که وارنیش کوچکتر از اندازه اکثر فیلترها شناخته شده است و بنابراین نمی‌توان با استفاده از فیلتراسیون معمولی بر اساس اندازه منافذ آن را حذف کرد. برای درک بهتر، پرداختن به پنج انگاره اشتباه رایج در مورد حذف وارنیش مفید است.

انگاره ۱ – با تعویض روغن می‌توانیم وارنیش را حذف کنیم!

با تعویض روغن،‌ تنها وارنیش محلول در آن را از سیستم حذف می‌کنید.. ولی رسوبات وارنیش بر روی تمامی سطوح همچنان باقی می‌مانند. پس از شارژ روغن نو و راه‌اندازی ماشین، این وارنیش ها دوباره به روغن برمی‌گردند و بدلیل قدرت اکسیداسیون بالایی که دارند،‌ مجددا در طی چند ماه شاهد افزایش وارنیش در سیستم خواهید بود.

 

انگاره ۲ – وارنیش تهدیدی برای همه روغن‌ها نیست!

همه روغن‌ها مستعد ایجاد وارنیش هستند زیرا روغن یک ماده هیدروکربنی است و اکسیداسیون در همه انها اتفاق می افتد.

 

انگاره ۳- پس از حذف وارنیش از سیستم،‌ دیگر ماشین ما دچار وارنیش نمی‌شود!

اکسیداسیون در روغن یک پدیده دایمی ست،‌ شما نیز باید به صورت دایمی آن را حذف نمایید.

 

انگاره ۴- ظرفیت سیستم حذف وارنیش اهمیتی ندارد!

وقتی صحبت از حذف وارنیش می شود، ظرفیت واقعا مهم است. هر مولکول وارنیش مقدار مشخصی از سطح را اشغال می کند. بنابراین، یک سیستم حذف‌کننده باید سطح ویژه بالایی داشته باشد تا وارنیش حذف شده را در خود جای دهد.

 

انگاره ۵- سیستم های حذف وارنیش به طور مستقیم رسوبات وارنیش را از سطوح دستگاه تمیز می کنند!

هر سیستم حذف وارنیش فقط می‌تواند وارنیشی را که از آن عبور می کنند حذف کند. این روغن فوق‌تمیز است که در مدار روغن ماشین گردش می‌کند و رسوبات وارنیش را از بین‌می‌برد. این رسوبات با عملکرد حلالیت روغن برداشته می شوند و سپس از طریق روغن به سیستم فیلتر برای حذف و جمع آوری نهایی منتقل می شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.